Stem op uw favoriet!

< Home

Plusbus Vitis Welzijn

Jaarlijks goed voor zo'n 25.000 ritten in de regio

Al meer dan tien jaar brengt de Plusbus zestigplussers vanaf huis naar elk gewenst adres in het Westland en Hoek van Holland. De bus is enorm populair. De zes Plusbussen die iedere werkdag rijden, vervoeren jaarlijks ruim zevenhonderd klanten. In 2008 werd het initiatief, dat opereert onder de vlag van Vitis Welzijn, al eens beloond met de vrijwilligersjaarprijs. Nu gaan ze opnieuw een gooi doen.

Vrijdag 15 februari kreeg Peter Hofland een telefoontje over de nominatie. Hij had het totaal niet verwacht, vertelt de algemeen coördinator van de Plusbus. "Ik was blij verrast. In eerste instantie dacht ik: 'dat kan helemaal niet, we hebben de prijs al eens gehad'."

Nu hij het allemaal een beetje heeft laten bezinken, kan hij de gedachtegang van de jury wel volgen. "Zoals het toen was, is niet te vergelijken met hoe het nu is. Er is zoveel veranderd. Ik had nooit gedacht dat we zó zouden groeien. We zijn van een kleine organisatie met twee bussen en vijftig vrijwilligers uitgegroeid naar een groot bedrijf. Inmiddels draaien we op zo'n 125 vrijwilligers. Zij zijn wekelijks actief als chauffeur/bijrijder, in de planning of op bestuurlijk niveau."

Jaarlijks maken de Plusbussen zo'n 25.000 ritten. Hetgeen al gauw neerkomt op zo'n 130.000 afgelegde kilometers binnen de regio. De Plusbus dicht het gat van openbaar vervoer tussen de kernen. Zo kunnen senioren toch op familiebezoek, winkelen of langs de dokter. Op werkdagen rijdt de Plusbus van deur tot deur op afspraak, welke één dag van te voren gemaakt moet worden. De bijrijder helpt bij het in- en uitstappen. Volgens voorzitter John van der Knaap levert de Plusbus een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van sociaal isolement bij ouderen. "Er zijn mensen die wel drie keer per week gebruikmaken van onze vervoersdienst. De Plusbus mag met recht een succes worden genoemd."

Een lidmaatschap voor de Plusbus kost 15 euro per kwartaal. Om te kunnen reizen koopt men voor 20 euro twintig ritbonnen. "Een enkele rit met de bus kost dus 1,00 euro per keer, ongeacht de afstand."

"We zijn volledig self supporting, krijgen nul euro subsidie", vervolgt Van der Knaap. "Winst hoeven we niet te maken, maar de bussen moeten wel in goede staat van onderhoud zijn. De aanschaf en het rijden van de Plusbus is en wordt mede mogelijk gemaakt door giften van diverse fondsen en uiteraard door de sponsoren die reclame maken op de Plusbus."

Om de rijvaardigheid van de chauffeurs te onderhouden en te verbeteren, gaan alle Plusbus-chauffeurs jaarlijks op training. Deze training bestaat onder andere uit een rijstijlanalyse en het onderdeel parkeren/manoeuvreren. "Een Plusbus besturen is toch net even anders dan een personenauto. Je hebt de verantwoordelijkheid over het materiaal en over de veiligheid van de passagiers."

Voor vrijwillige chauffeurs geldt een maximumleeftijd van 75 jaar. "Vervolgens kunnen ze aan de slag als bijrijder of planner."De planning is een ingewikkeld rekenkarwei, aldus de bestuursleden. "Meer talenten, die de ritten van de Plusbus per dagdeel willen indelen, zijn altijd welkom!"